Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Elżbieta Bieńkowska w Radzie Nadzorczej Kolei Ukraińskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Elżbieta Bieńkowska w Radzie Nadzorczej Kolei Ukraińskich
fot. Flickr/Natalia DobryszyckaElżbieta Bieńkowska
Rząd Ukrainy zatwierdził nowy skład Rady Nadzorczej państwowych kolei. Jednym z siedmiu jego członków jest była polska wicepremier, minister infrastruktury oraz rozwoju regionalnego, a także była komisarz Unii Europejskiej ds. rynku wewnętrznego i usług Elżbieta Bieńkowska.

Rada Nadzorcza Kolei Ukraińskich składa się z siedmiorga członków. Troje z nich jest wybieranych przez władze państwowe. Pozostałe stanowiska są obsadzane w drodze międzynarodowych konkursów. Po wprowadzeniu stanu wojennego w związku z rosyjską pełnoskalową inwazją procedury konkursowe zawieszono, z czasem jednak rząd Ukrainy postanowił do nich powrócić. Pierwszy po przerwie konkurs ogłoszono w połowie maja bieżącego roku.

Eksperci branżowi i ludzie spoza branży

Członkami niezależnymi, oprócz Bieńkowskiej, są obecnie: niemiecki ekspert z zakresu logistyki Gebhard Hafer (dawniej w Kolejach Niemieckich) oraz Ukraińcy: wywodzący się z prywatnego biznesu Anatolij Amielin i były szef ukraińskiej administracji podatkowej Maksym Mokliak. Ten ostatni rozpoczął kadencję dopiero 1 października, wraz z byłą wicepremier.

Przedstawicielami państwa są natomiast: były szef Kolei Ukraińskich Ołeksandr Kamyszyn (bardzo zasłużony dla przewoźnika w pierwszym roku wojny obronnej), były deputowany Serhij Leshchenko oraz przewodniczący rady nadzorczej państwowego producenta broni Dawid Lomdzharia.

Kadencja członka Rady Nadzorczej trwa trzy lata. Ukraińskie prawo przewiduje możliwość pełnienia tej funkcji przez kolejne trzyletnie okresy bez ograniczeń.

Jeden z głównych filarów obrony

Koleje Ukraińskie są zarówno zarządcą infrastruktury (liczącej ok. 19 tys. km linii – długość zbliżona do polskiej sieci, choć przy większej powierzchni kraju), jak i przewoźnikiem. Transport kolejowy przewozi ok. 36% pasażerów i aż 80% ładunków w kraju. Spółka jest największym pracodawcą w Ukrainie – zatrudnia około 190 tysięcy osób.

Odgrywa też kluczową rolę w obronie przed rosyjską agresją. Oprócz transportu wojska i zaopatrzenia dla oddziałów odpowiadają za przewozy surowców energetycznych i innych dóbr niezbędnych dla funkcjonowania gospodarki, w tym – za wymianę handlową z zagranicą. W początkowej fazie wojny pociągi były też niezastąpionym środkiem ewakuacji ludności cywilnej.

Na szczególną uwagę zasługuje wkład ukraińskich kolejarzy w organizowanie wizyt przywódców państw zachodnich w walczącym kraju. Fenomen ten doczekał się nazwy „Żelaznej Dyplomacji”.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Tabor i technika

Koleje Ukraińskie chcą kupić więcej EZT Hyundaia

Roman Czubiński 21 sierpnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Infrastruktura

Raport OSW. Wojenna transformacja kolei w zachodniej Ukrainie

Ośrodek Studiów Wschodnich 29 lutego 2024

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Biznes

Laszczenko: Europejski tor jest blisko Lwowa

Michał Szymajda 30 grudnia 2023

USAID pomoże zbudować Kolejom Ukraińskim tor 1435 mm do Lwowa

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij